نوار زرد صحنه اضافه ندارد/ خودم را در ساخت سريال پليسي محک زدم/ ماجراي پليس شدن امير آقايي
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۰۶۳۱
خبرگزاري آريا - کارگردان «نوار زرد» گفت: برخي سکانسها با نظر نيروي انتظامي تصويربرداري شدهاند، بعضي را ممکن است من به شخصه دوست نداشته باشم، اما با تمامي اين تفاسير معتقدم «نوار زرد» در ديد مخاطب خيلي سفارشي به نظر نميآيد.
خبرگزاري فارس-گروه راديو و تلويزيون: به طور معمول زماني که حرفي از سريال هاي پليسي ميشود اغلب مخاطبان تعدادي محدود از سريال هاي پليسي را به خاطر دارند چراکه توليد و موفقيت يک اثر پليسي آنهم در مديوم تلويزيون با مشکلاتي روبرو است که شايد هر کارگرداني تن به اين ندهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
** شما تا به حال نه تجربه سريال داشتيد و نه اينکه در ژانر پليسي اثري را ساخته بوديد. چطور شد که از فيلمسازي به سمت سريال سازي آمديد؟
- به هر حال دوست داشتم تا تجربه سريال سازي را هم داشته باشم به اين خاطر که در سريال سازي شما با مخاطب عجيبي روبرو مي شويد که در سينما اين تعداد مخاطبان کمتر هستند. محمدرضا شفيعي تهيه کننده متن «نوار زرد» را به صورت کامل به من داد تا مطالعه کنم. متن دوست داشتني بود و از قبل هم دوست داشتم با شفيعي کار کنم و نتيجه اين شد که همکاري ما با هم شکل گرفت. يعني از قبل برنامه ريزي خاصي نداشتيم و صرفا علاقه اي بود که تبديل به يک اتفاق شد. همچنين زماني که کارگرداني را پذيرفتم، در صحبتهايم با نويسنده بخشهايي از متن تغيير کرد.
** کارگرداني سريال پليسي برايتان دشوار نبود؟
- مي تواند سخت باشد. به هر حال ساخت سريال هاي پليسي و يا سريال هايي به اين سبک که سفارش ارگاني باشد سختي هايي را نيز به همراه دارد که شما بايد يک جاهايي حواستان به سازمان سفارش دهنده باشد، اما خداراشکر تهيه کننده بين ما و سازمان تعاملي به وجود آورد که اين سختي ها برطرف شد.
** وقتي «نوار زرد» به شما پيشنهاد شد بيشتر چه گزينه اي برايتان اهميت داشت؟
- دو ماجرا بود. يکي متن خوب که اين متن خوب مي توانست در هر ژانري باشد و بايد بگويم به صرف اينکه سريال پليسي است من کارگرداني آن را قبول نکردم! وقتي متن را خواندم به اين نتيجه رسيدم که متني است که مي تواند مخاطب را جذب کرده و من هم مي توانم فضاي موجود را درآورم. از طرفي هم دوست داشتم زمانيکه مي خواهم در تلويزيون کار کنم با شفيعي که تهيه کننده خوبي است کار کنم. ضمن اينکه چالشي براي خودم هم بود که ببينم در قصه هاي پليسي چند چند هستم.
** با توجه به اينکه سريال سفارشي است، شما در ساخت دچار محدوديت نشديد؟
- نيروي انتظامي و يا هر جاي ديگري که کاري را سفارش داده باشند، نظر ميدهند اما همانطور که گفتم جذابيت اين سريال در برقراري تعامل بين سازندگان و نيروي انتظامي بود. بعد از اينکه با يکديگر صحبت کرديم هر دو در سکانس و پلان ها به يک جمع بندي رسيديم. برخي سکانس ها با نظر نيروي انتظامي تصويربرداري شده اند، بعضي را ممکن است من به شخصه دوست نداشته باشم، اما با تمامي اين تفاسير معتقدم «نوار زرد» در ديد مخاطب خيلي سفارشي به نظر نميآيد. از طرفي اينطور هم نمي توان گفت که بيشتر بر اساس سليقه من ساخته شده و اگر هم قرار بود تبليغي براي نيروي انتظامي شود، در زير متنها اتفاق افتاد تا لايه هاي رويي.
** آنچه که از قبل در ذهن داشتيد با آنچه که الان از تلويزيون پخش ميشود همخواني دارد و از اين نتيجه راضي هستيد؟
- قطعا مورد رضايتم هست، اما هميشه آنچه در ذهن کارگردان وجود دارد با آنچه که ساخته ميشود قطعا فرق دارد. اتفاقهاي بسياري حين توليد مي افتد. سفارش دهنده و نبود امکانات از اين دسته هستند اما در مجموع از نتيجه کار راضي هستم.
** در پروسه توليد مشکلي نداشتيد؟
- در توليد هميشه مشکل بوجود مي آيد و اين اولين و آخرين بار هم نيست. يعني در ساخت هر اثر سينماي و سريال مشکلاتي وجود دارد که معمولا خيلي از آنها ناشي از تصور قبل از توليد است که فکر مي کنيد اتفاقي بايد به شکلي که در ذهنتان است رقم بخورد، اما به دليل مشکلاتي که حين توليد بوجود ميآيد اين اتفاق طور ديگري رقم ميخورد. ما هم خالي از مشکل نبوديم اما معتقدم جذابيت کار کردن در همين است که بتوانيد اين مشکلات را حل کرده و از آنها بگذريد. اما چيزي نبوده که باعث شود من کلا دلم نخواهد ادامه دهم و کار کنم و الان که پخش مي شود دوستش نداشته باشم و به عنوان اولين تجربه سريال سازي راضي هستم.
** به اين اشاره کرديد که تعداد مخاطبان سريالهاي تلويزيوني برايم جذابيت داشت، تا الان توانستيد مخاطب خوبي را بدست آوريد؟
- بله، البته من تحقيق ميداني ويژه اي انجام ندادم اما از دور و اطراف مي شنوم که مردم «نوار زرد» را دنبال مي کنند و در اين شب ها پربيننده ترين سريال تلويزيون است.
** بخشي ديگر از اين ماجرا به ژانر پليسي اين سريال برميگردد.
- بله، اما سريال هاي ديگري هم بوده که در همين ژانر توليد شده و نتوانسته رضايت مخاطب را جلب کند و فقط دو قسمت مخاطب داشته است.
** قصه نوار زرد چقدر براي خودتان جذابيت داشت؟
- جذابيت هر چيزي در مديا محصول يک عامل نيست. يعني من نمي توانم بگويم کارگرداني عجيبي کردم و يا متني عجيب و غريب داشتيم و يا اينکه امير آقايي خيلي جذاب است. مجموعه همه اينها در کنار هم نتيجه نسبتا خوبي داده است. به هر حال در متن جذابيت وجود داشته است و من هم سعي کردم در اجرا خيلي تلويزيوني ماجرا برگزار نشود و مثل استانداردهاي تلويزيون نباشد که هزار جور پلان مي گيرند که مونتور بتواند فقط با چهار زاويه دوربين ريتمي ايجاد کند و مخاطب اصلا متوجه نشود که به چه دليل بايد يکسري پلان هاي اضافي ببيند! از اين قبيل پلان ها در تلويزيون و ساخت سريال ها خيلي ديده مي شود. علاوه بر اين تمامي بازيگرها به خوبي کار خود را انجام داده اند.
** انتخاب امير آقايي پيشنهاد خودتان بود؟
- از همان ابتدا دوست داشتم پليسي که مي خواهد در نوار زرد بازي کند، کمتر در اين مدت در تلويزيون ديده شده باشد و دوست نداشتم به سمت بازيگراني بروم که در اغلب شبکه هاي تلويزيوني هستند. در عين حال همان زمان به دنبال فردي بوديم که در بازيهاي پيشين خود ويژگي هايي مثل جذابيت، داشتن صورتي قوي، بازي خوب و حسي را داشته باشد. همه اينها انتخاب هايم را محدود و محدودتر مي کرد. يکي از گزينه هايي که به او فکر مي کردم امير آقايي بود اما نمي دانستم مشغول کار ديگري هست يا نه. امير آقايي مدت زيادي بود که در تلويزيون حضور نداشت. او بازيگر خوب و جذابي است. با او صحبت کردم و بعد از مطالعه فيلم نامه او هم از متن خوشش آمد و از قبل هم با هم آشنايي داشتيم. همين شد که آقايي کاراکتر اصلي نوار زرد را پذيرفت. از اين انتخاب راضي بودم و همکاري بسيار جذابي بود.
** در برخي نقدها درباره بازي امير آقايي در اين سريال حرف هايي زده بودند و به اين اشاره کردند که بازي او تصنعي است.
-من هم خواندم، اما اين نقد خيلي درست نيست. وقتي شما منحني سينوسي را براي بازي او در اين سريال در نظر مي گيريد که بخشي از آن رفتار او در اداره و پرونده هايش است و بخشي ديگر رفتارش با پدرش و بخشي ديگر رفتارش با عشقش است، آنقدر منحني درستي در آن رعايت شده و حس و حال ها به درستي در هم آميخته شده که فکر مي کنم مهندسي در آن وجود ندارد و بيشتر ماجراي حسي درستي اتفاق افتاده است و هر فردي هم مي تواند نظري داشته باشد. مثل اين است که من از بازي يک بازيگر خوشم نيايد و هيئت داوران دقيقا به او سيمرغ دهند. به هر حال در نظرها تفاوت وجود دارد. قطعا افرادي هم هستند که شايد کليت سريال و يا بازي آقايي را دوست ندارند، اما ما بيشتر بازخوردهاي مثبت از مردم دريافت کرديم.
** قصه هايي که در اين سريال ديده ميشوند، همگي بر اساس واقعيت هستند؟
- بيشتر آنها برگرفته از پروندههاي واقعي هستند که کريم لک زاده (نويسنده) بر اساس تحقيقهايي که در اين مدت انجام داده آنها را به نگارش درآورده است. اما ممکن است در جزئيات تغييراتي داشته باشند.
** بعد از ساخت اين سريال باز هم براي تلويزيون سريال ميسازيد؟
- فعلا درگير فيلم سينمايي «جشن دلتنگي» هستم و بعيد است که بخواهم سريال بسازم، اما درباره اينکه باز هم بخواهم سريال بسازم فعلا چيزي نمي توانم بگويم.
سريال «نوار زرد» به نويسندگي کريم لک زاده،کارگرداني پوريا آذربايجاني و تهيه کنندگي محمدرضا شفيعي هر شب از شبکه دو سيما پخش مي شود.
انتهاي پيام/
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی