يک اظهار نظر پليسي درباره سريال نوار زرد
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۶۶۴۰
خبرگزاري آريا- يک کارشناس امور سينمايي در نقد مجموعه نوار زرد آورده است: اين مجموعه بر منطق متانت، ادب و آداب يک پليس ايراني تأکيد فراوان دارد؛ اين فينفسه امر مبارکي است؛ مشروط بر اينکه نگاه جامعتري به مشارکتهاي مردمي در مأموريتهاي تخصصي پليس و برملا ساختن شگردهاي جديد مجرمين در کار باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه خبري پليس، "حميد اندرز چمني" کارشناس امور سينمايي در يادداشتي به نقد مجموعه تلويزيوني نوار زرد پرداخته و آورده است:مجموعه تلويزيوني نوار زرد از يک ويژگي مهم برخوردار است و آن اينکه، مجموعه قابل تأملي است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نوار زرد جنس نگاه کريم لک زاده، رئاليسم پليسي اجتماعي پررنگي از اتفاقات و حوادث بعضاً پيشپاافتاده اجتماعي است اما لايههايي در آن عميقتر شدهاند که موضوع اين نوشته است؛ خصوصاً لايهاي از پيجويي هوشمندانه کارآگاهي با ويژگيهاي پليس ايراني که درام را در بستري آرام بر محور ادب و نزاکت، جستجو و کالبدشکافي پيش ميبرد.
مجموعه تلويزيوني نوار زرد درباره اتفاقات و حوادثي است که با نگاه رئاليستي از پروندههاي موجود در ادارات پليس آگاهي بر بال تخيل سوار شده و قرار است در اين پرواز آموزشي درماني ما را با ترفندها و شگردهاي مجرمين متعدد آشنا نمايد.
هر قسمت از مجموعه پيامهاي روشني دارد؛ آدمها نهتنها براي اعمال شان بلکه به خاطر نياتشان هم تقاص پس ميدهند اما نکته اينجاست که اين پيرنگ ها با نظام رفتاري که در فرهنگ خود سراغ داريم کمي تا قسمتي فاصله دارد.
مجموعه تلاش دارد برخي کليدواژگان فضاي تخيلي را با حوادث و اتفاقات بهشدت واقعي محکي تصويري بزند اما اين فضاي تخيلي در بعضي قسمتهاي مجموعه نه در صورتبندي فرمي و نه در لايههاي محتوايي کارکردي واقعي نمييابد.
امير آقايي در نقش کارآگاه پليس آگاهي، وضعيت به ساماني در زندگي ندارد. چالشي که با رعنا زن گمشده خود دارد محکوم است تا حقيقتي پنهان از زندگي خصوصي خود را براي بينندگان آشکار نمايد در چنين شرايطي تصميم دارد به سراغ مردي برود که رانندهاش در زمان خدمت در کرمان بود و اکنون قرباني يک دسيسه است و گرفتار در زندان قزلحصار، اما قاضي پرونده و بعضاً فرماندهاش با اين کار مخالف هستند.
در اين گيرودار بنا به ضرورت شغلي هر بار با اتفاقات و حوادثي روبه رو ميشود که بهنوعي با زندگياش گره ميخورد.
تا همين جاي روايت از قسمتهاي ديده شده، عليرغم شباهت در جنس نگاه، خط فاصلي بين مجموعه تلويزيوني سرنخ کيومرث پوراحمد و مجموعه نوار زرد به چشم ميآيد.
نوار زرد از مختصات يک خانه و خانواده و مأموريت يک کارآگاه فراتر رفته است. او مناسبات پليسي توأمان و اغلب ناخواسته و چالشبرانگيز بين اتفاقات و حوادث اجتماعي را هم چاشني روايتش ساخته است. همينکه شخصيت اول مجموعه کارآگاه پليس است که براي مقابله با مجرمين و مخلين نظم و امنيت مردم همواره مواجهه و درگير با آنهاست، نگاهي پليسي اجتماعي در خود دارد.
از قضا پيام اصلي مجموعه را هم مجرميني که با کارآگاه در پيجويي پروندهها درگير شدهاند لابهلاي حرفهايشان خطاب به کارآگاه و دستيارش البته تماشاچيان ميزنند؛ من يکآن طمع کردم، نتيجهاش اين شد... يا اگر هولش نميدادم اون اتفاق نميافتاد...
در واقع آنها با اين حرفها، اين نهيب را به کارآگاه ميزنند که تصميمي اشتباه از سر طمع و غفلت، تبعات سخت و گاه جبرانناپذيري براي آنها به دنبال خواهد داشت کما اينکه پيش از اين هم دچار اين تبعات شدهاند.
مجموعه در لابهلاي قسمتهاي خود اين پيامهاي از روي جهل و عدم آگاهي از عواقب تلخ و ناگوار جرايم را به طنين اخلاقي بارها متذکر ميشود.
در مجموعه نوار زرد قدرت اختيار و انتخاب با بينندگان است ما نميدانيم و نميفهميم، سرگرد کاوه با نقشههايي که براي دستگيري مجرمين دارد چه خواهد کرد.
فيلمساز هم نميخواهد شگردهاي کارآگاهي را به ما بگويد، برعکس خواست او اين است که ما همراه شخصيت کارآگاه در گرهگشايي معماهاي پيش روي او مداخله کنيم.
اينکه آيا کارآگاه کاوه در کنار پيجويي هوشمندانه پروندههاي پيش رو به گمشدهاش يعني رعنا خواهد رسيد يا نه داستان ديگري است که دغدغه کارگردان نيست، او از ما ميخواهد با توجه به جرايمي که در قسمتهاي مختلف مجموعه به وقوع ميپيوندد نسبت به گرهگشايي پروندهها و پيامهاي آموزشي درماني لازم که در بده بستانهاي دراماتيک وجود دارد همراه و همگام با کارآگاه باشيم و از قافله حل معماهاي نفسگير و نتيجهگيري عقب نمانيم.
مجموعه تلويزيوني نوار زرد در ساختار روايي خود، محتوايي پليسي جنايي اجتماعي دارد. شخصيتهاي مجرمين مواجهه يا کنشي تعمدي بر ارتکاب جرم ندارند يا بهتر است بگوييم، اشاراتي محدود دال بر روساختي ضد اجتماعي از خود بروز ميدهند.
مجموعه نوار زرد يکي از معدود آثاري هست که بر منطق متانت ، ادب و آداب يک پليس ايراني تأکيد فراوان دارد که خود ميتواند يک بسته آموزشي مناسب براي مأموران پرونده بگيرش در رفتارسازي تعالي سازمان و مأموريتهايش باشد.
سکانس دستگيري دختري مجرم در بانک و نزاکتي که در رفتار به کار ميبرد به اندازه يک کارگاه آموزشي کاربرد دارد و نمونههايي از اين جنس که بهوفور ديده ميشود.
مجموعه پوريا آذربايجاني و فيلمنامه کريم لک زاده در لحظههاي درست روايت در ژانر پليسي قرار گرفتهاند؛ اينکه چطور ميتوان از واقعيتها به وجوه درام پيوند زد و جهاني واقعي با بنمايههاي تخيلي ترسيم نمود. آيا با اين جنس نگاه، ميتوان رئال را از خلال درام ديد؟ اين مجموعه نشان داد پيوستار معناداري را ميتوان بين اين دو عنصر برقرار کرد.
به هر رو پاي مفاهيم اخلاقي، حقوق شهروندي، ادب و فهم و نزاکت آن هم از نوع پليس ايراني در مجموعه نوار زرد که اولين مجموعهسازي آذربايجانيآن هم در ژانر پليسي است و نيز در فيلمنامهکريم لک زاده باز شده است و اين فينفسه امر مبارکي است مشروط بر اينکه نگاه عميقتر و جامعتري به مشارکتهاي مردمي در مأموريتهاي تخصصي پليس و برملا ساختن شگردهاي جديد مجرمين در کار باشد نه صرفاً معادلسازيهاي هاليوودي و تقليدگرايانه از بنمايههاي تخيلي در بازي و ميزانسن و... .
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جمعه اهواز : طرح حجاب «نور» محله به محله اجرا شود
امام جمعه اهواز گفت: از طرح نور باید حمایت شود چرا که بحث حجاب مهم است و مردم و همه دستگاهها باید کنار نیروی انتظامی باشند و در مقابل بی حجابی مقابله کنند و این طرح محله به محله اجرا شود.
به گزارش مهر، سیدمحمد عبدالنبی موسوی فرد ظهر امروز جمعه در جمع نمازگزاران اهواز با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری ۱۵ سال است شعار سال را براساس موضوعات اقتصادی اعلام میکنند، بیان کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده و مسؤولان باید با مشارکت مردم هر چه بیشتر در راستای جهش تولید و ایجاد اشتغال تلاش کنند.
امام جمعه اهواز اضافه کرد: مسؤولان باید در خصوص عملکرد خود در موضوعات اقتصادی و اشتغالزایی اطلاع رسانی کنند.
موسوی فرد اظهار کرد: جوانان نباید تنها به فکر استخدام در ادارات دولتی باشند بلکه با فراگیری دورههای فنی و حرفهای در راستای اشتغال و ورود به بازار کار تلاش و همت کنند.
وی با اشاره به اعتراضات دانشجویی در غرب علیه جنایتهای رژیم صهیونیستی گفت: به برکت هدایتهای مقام معظم رهبری در جبهه مقاومت چه تحول و پیروزهای بزرگی ایجاد شده است.
موسوی فرد با تقدیر از فراجا برای اجرای طرح «نور» اظهار کرد: از طرح نور باید حمایت شود چرا که بحث حجاب مهم است و مردم و همه دستگاهها باید کنار نیروی انتظامی باشند و در مقابل بی حجابی مقابله کنند و این طرح محله به محله اجرا شود.
وی با عنوان اینکه حجاب تنها مختص به دین اسلام نیست، تاکید کرد: پدران و مادران باید تمرین حجاب در کودکی به فرزندان خود بیاموزند.
امام جمعه اهواز اظهار کرد: هر روز میبینیم در غرب ظلم به زنان بیشتر میشود و درصد خودکشی در زنان آمریکایی ۵۰ درصد افزایش داشته و تمام قوانینی که در غرب اجرا کردند، همگی به ضرر زنان بوده است.
کانال عصر ایران در تلگرام